środa, 21 maja 2014

Trzy warunki sukcesu projektu informatycznego

Aby porozumieć się z ludźmi i zrealizować cele projektu, w terminie i bez przekraczania kosztów, trzeba:
  1. porozumienia ze sobą interesariuszy i uczestników projektu,
  2. trafnego określenia celów projektu (potrzeb Klienta),
  3. monitorowania, czy idzie się w dobrym kierunku i nadzorowania przebiegu projektu.
Tymi trzema obszarami naraz zajmuje się pozyskiwanie wymagań, gałąź inżynierii wymagań. Jest to dziedzina interdyscyplinarna, łącząca w funkcjonalną całość psychologię, informatykę, zarządzanie, umiejętności biznesowe, socjologię, prawo.

Spotkać się dziś czasem można z naiwnym poglądem, że inżynieria wymagań jest staroświecka, niemal archaiczna; że jest zbędna w metodach agile, przy ciągłej integracji, czy w sytuacji, kiedy prowadzi się testowanie eksploracyjne. Nic bardziej mylnego: właśnie w metodach agile umiejętność współpracy z klientami i użytkownikami jest szczególnie ważna; ciągła integracja potrzebuje znakomitego zarządzania zmianami i związkami wymagań; testowanie eksploracyjne polega głównie na tym, że testerzy sami znajdują i określają - właśnie wymagania.

Jakkolwiek te czynności nazywamy, opisuje je dyscyplina, nazywająca się pozyskiwaniem wymagań (także definiowaniem celów, określaniem potrzeb i priorytetów klientów, specyfikacją).

Umiejętność pozyskiwania wymagań jest równie ważna dla dostawcy (firmy informatycznej, działu IT), co dla zamawiającego. Tylko dobre wymagania pozwalają na negocjowanie warunków umowy wdrożeniowej.

28-29 maja odbędą się w Warszawie, pierwsze w Polsce, warsztaty pozyskiwania wymagań.


Dla kogo są te warsztaty? Dla uczestników projektów agile, dla kadry zarządzającej i właścicieli małych firm, dla projektantów i programistów, dla testerów, dla prawników, dla kierowników projektów, dla specjalistów zamówień publicznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz